Wydawca treści
Skąd się bierze drewno
Zaspokojenie naszego zapotrzebowania na drewno i zapewnienie trwałości lasów nie są sprzecznymi interesami. Drewno w Polsce jest naturalnym bogactwem, które jest całkowicie odnawialne.
Gwarantuje to wielofunkcyjna, zrównoważona gospodarka leśna, prowadzona przez Lasy Państwowe, opiekujące się 77,5 proc. polskich lasów (największa w Unii Europejskiej organizacja zarządzająca lasami publicznymi).
Leśnicy pozyskują drewno w granicach wyznaczonych przez standardy ekologicznej gospodarki, badania naukowe i 10-letnie plany urządzenia lasu, zatwierdzane przez ministra środowiska – średnio do 55–60 proc. drewna, które przyrasta w lesie; cała reszta zwiększa zapas na pniu. Dlatego nasze zasoby drewna rosną z roku na rok i są już dwukrotnie większe niż pół wieku temu. Wynoszą 2,4 mld m sześc., w tym w Lasach Państwowych – blisko 1,9 mld m sześc., co czyni je piątymi co do wielkości w Europie. Kupując drewno lub produkty z drewna z Lasów Państwowych, mamy pewność, że surowiec został pozyskany w sposób niezagrażający przyrodzie.
Również zasobność drzewostanów w lasach zarządzanych przez PGL LP stale rośnie. W roku 1991 wynosiła 190 m sześc./ha, a 20 lat później, w 2011 r. – już 254 m sześc./ha. Według międzynarodowych statystyk polskie lasy zaliczają się pod tym względem do czołówki europejskiej, charakteryzując się ponaddwukrotnie wyższą przeciętną zasobnością niż pozostałe lasy Starego Kontynentu.
Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania
Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania.
Głównym dostawcą surowca na polski rynek są Lasy Państwowe, które pokrywają ponad 90 proc. zapotrzebowania krajowego przemysłu i mieszkańców. Aby zaspokoić rosnący popyt, leśnicy zwiększają pozyskanie drewna: od 1990 r. wzrosło ono przeszło dwukrotnie – do ponad 35 mln m sześc. Ponieważ jednocześnie rośnie powierzchnia lasów, a przede wszystkim ich zasobność, naukowcy oceniają, że Lasy Państwowe będą mogły zwiększyć pozyskanie drewna do 40 mln m sześc. w 2030 r. i 45 mln m sześc. w połowie stulecia.
Warto pamiętać, że przychody Lasów Państwowych w ponad 90 proc. pochodzą właśnie ze sprzedaży drewna. To zapewnia im samodzielność finansową i umożliwia wykonywanie licznych zadań na rzecz polskich lasów i ich użytkowników bez korzystania z pieniędzy podatników (inaczej niż w wielu innych krajach Europy).
Zwiększają się nie tylko nasze zasoby drewna, lecz także powierzchnia lasów. W połowie XX w. zajmowały nieco ponad jedną piątą obszaru Polski, a dziś już niewiele mniej niż jedną trzecią. Lasy Państwowe pozyskują drewno, ale w tym samym czasie odnawiają drzewostany i zalesiają dotychczasowe nieużytki. Co roku leśnicy sadzą aż 500 mln nowych drzew, czyli średnio… 57 tys. na godzinę.
Najnowsze aktualności
„W gąszczu informacji. Nie błądź! Sprawdzaj”! - podsumowujemy pierwszy etap kampanii o dezinformacji w środowisku przyrodniczym
„W gąszczu informacji. Nie błądź! Sprawdzaj”! - podsumowujemy pierwszy etap kampanii o dezinformacji w środowisku przyrodniczym
Lasy Państwowe zakończyły pierwszy etap ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „W gąszczu informacji. Nie błądź! Sprawdzaj”! poświęconej dezinformacji w środowisku przyrodniczym i jej wpływie na klimat. To pierwsza tego typu kompleksowa kampania w Polsce. Teraz, zgodnie z zapowiedziami, czas na drugą odsłonę. O tym na jakie pytania odpowiedzą fact- checkerzy Instytutu Dyskursu i Dialogu zdecydują internauci.
Jak wynika z badań PBS przeprowadzonych na zlecenie Lasów Państwowych 21% Polaków uważa, że żeby pozyskać drewno nie trzeba wycinać drzew, 70% myśli, że lesistość Polski maleje, a ponad 40% nie wie lub nie wierzy w to, że wszędzie tam gdzie pozyskują drewno leśnicy sadzą nowe pokolenie drzew. A jak wynika z badań Eurostatu ponad 52 % Polaków błędnie wskazuje, że zmiana klimatu nie jest spowodowana przede wszystkim działalnością człowieka. Te dość zatrważające wyniki, a także mity, półprawdy i manipulacje na temat lasów, przyrody i klimatu masowo publikowane w Internecie stały się kanwą kampanii.
- Najnowszy raport „Information Integrity about Climate Science" autorstwa IPIE (International Panel on the Information Environment) wyraźnie wskazuje, że już nie tylko podważamy naukę ale i skuteczność i sensowności rozwiązań. Kryzys informacyjny wokół klimatu staje się zagrożeniem systemowym, porównywalnym z samym kryzysem klimatycznym. Boty, fałszywe ekspertyzy, narracje antytransformacyjne - wszystko to spowalnia polityki klimatyczne i wzmacnia społeczny opór wobec koniecznych zmian. Dlatego tak ważne jest przeciwdziałanie dezinformacji dotyczącej przyrody - mówi Adam Wasiak, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
Kluczowym elementem kampanii były cotygodniowe publikacje fact-checkingowe przygotowane przez Fundację Instytut Dyskursu i Dialogu. Materiały – oparte na transparentnej metodologii i najbardziej pierwotnych, wiarygodnych źródłach – systematycznie prostowały najpopularniejsze mity i angażowały odbiorców do zadawania pytań i wysyłania obiegowych twierdzeń do zweryfikowania.
Działaniom tym towarzyszyła jednak fala ataków i zorganizowanego hejtu wymierzonego w ekspertów INDID.
Zweryfikowane mity pojawiały się co tydzień na dedykowanej kampanii stronie internetowej: www.wgaszczuinformacji.pl
- Kiedy publicznie prostuje się fałszywe tezy, trzeba liczyć się z presją – od natarczywych komentarzy po próby podważenia wiarygodności. Doświadczyliśmy tego podczas tej kampanii. Nie zmienia to jednak naszych standardów: każde twierdzenie weryfikujemy w oparciu o te same zasady – jawne, najbardziej pierwotne źródła i opisaną metodologię – mówi Filip Gołębiewski, prezes Zarządu INDID.
Zgodnie z zapowiedziami, to internauci zdecydują na jakie pytania odpowie druga odsłona kampanii. Wyboru dokonać można tutaj:
https://wgaszczuinformacji.pl/glosowanie/
- "W gąszczu informacji" to projekt dialogu, a nie monologu. Zapraszamy internautów do wskazywania tematów, a niezależni fact- chceckerzy ze wsparciem naukowców z partnerujących kampanii uczelni odpowiedzą rzetelnymi analizami i materiałami edukacyjnymi. Po wstępnej analizie widzimy, że najwięcej wątpliwości i pytań budzą kwestie klimatyczne. Z niecierpliwością czekamy na wyniki głosowania – zaznacza Olga Buczyńska, naczelniczka Biura Prasowego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
Aby pogłębić rozmowę o rzetelnej informacji, Lasy Państwowe uruchomiły podcast „W gąszczu informacji”, czyli cykl rozmów z naukowcami, praktykami i leśnikami. Dotychczas gośćmi podcastu byli dr hab. Łukasz Szurmiński, medioznawca z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Filip Gołębiewski, prezes zarządu Fundacji Instytut Dyskursu i Dialogu oraz st. bryg. Karol Kierzkowski rzecznik prasowy Komendanta Głównego PSP. Leśnicy już zapowiadają, że gościem kolejnego odcinka będzie prof. Andrzej Jagodziński - naukowiec, nauczyciel akademicki, leśnik, biolog i ekolog, profesor nauk leśnych, dyrektor Instytutu Dendrologii Polskiej Akademii Nauk w Kórniku, czy przedstawiciele NGO .
- Podcast pozwala wyjść poza bieżącą polemikę i w spokojny, przystępny sposób odpowiedzieć na pytania, które najczęściej wracają w publicznej debacie. Łączymy perspektywę ekspertów i praktyków, rozmawiamy nie tylko o przyrodzie i klimacie ale i o samych mechanizmach dezinformacji i o tym jak się przed nią obronić. Bo jak wskazują badania, większość z nas ma świadomość istnienia dezinformacji, ale uważamy, że wszyscy padają jej ofiarami, oprócz nas samych. Nasze rozmowy udowadniają, że to nie jest prawda – mówi prowadząca podcast Anna Choszcz-Sendrowska, rzeczniczka prasowa Lasów Państwowych.
Podcastu „W gąszczu informacji” można posłuchać tutaj:
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KM5zMJAK4sA&list=PLBbKNhOCo8W-fOZh4Y_mO1P14zEQ5QY-2
Spotify – https://open.spotify.com/show/5Ht4tMa9uRulhJHrhPlTPp
W debacie publicznej coraz częściej słychać, że integralność informacji o klimacie powinna stać się elementem odpowiedzialności instytucji publicznych, organizacji społecznych, mediów i biznesu. Lasy Państwowe, jako instytucja zarządzająca w imieniu obywateli 1/3 Polski, jaką stanowią tereny leśne, deklarują dalsze inwestowanie w edukację, przejrzystość danych i sprawną komunikację – tak, by wspierać decyzje oparte na faktach.
Partnerami kampanii są: Fundacją Instytut Dyskursu i Dialogu, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Leśnym Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie oraz Instytut Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Patronat medialny nad kampania objął „Dziennik Gazeta Prawna”.
Autor kampanii: Lasy Państwowe
Patronat: Dziennik Gazeta Prawna
Partnerzy: Instytut Dyskursu i Dialogu, Instytut Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Leśny Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
