Wydawca treści
użytkowanie lasu
Użytkowanie lasu to korzystanie z jego zasobów – pozyskanie drewna, zbiór płodów runa leśnego, zbiór roślin lub ich części na potrzeby przemysłu farmaceutycznego, pozyskanie choinek, eksploatacja kopalin i wiele innych. Leśnicy umożliwiają społeczeństwu korzystanie z darów lasu, ale w sposób zapewniający mu trwałość.
Użytkowanie lasu jest to dział gospodarki leśnej zajmujący się planowaniem i racjonalnym pobieraniem użytków:
-drewna w granicach nie przekraczających możliwości produkcyjnych lasu,
-surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochrony runa leśnego.
Użytkowanie lasu należy również rozpatrywać jako dyscyplinę naukową traktującą nie tylko o użytkach leśnych, ale i o ich społecznym wykorzystaniu.
Użytkowanie lasu zajmuje się przede wszystkim sposobami i organizacją pozyskiwania drewna i innych płodów leśnych oraz narzędziami do tego służącymi, ich budową i techniką posługiwania się nimi. Podstawą do opanowania tej dziedziny wiedzy jest nauka o drewnie. Wbrew pozorom pozyskanie drewna służy nie tylko zaspokajaniu potrzeb rynku drzewnego, ale jest to także lub nawet przede wszystkim środek i konsekwencja działań związanych z hodowlą i ochroną lasu.
Surowiec drzewny pozyskiwany jest nie tylko z chwilą osiągnięcia wieku rębności. Drzewa wycinane są również w ramach tzw. cięć pielęgnacyjnych. Dzieje się tak, ponieważ w trakcie wzrostu lasu zachodzą bardzo dynamiczne procesy związane m. in. z konkurencją drzew o pokarm, wodę i światło. Jedne drzewa zaczynają dominować nad innymi. Słabsze, które nie radzą sobie w tej wzajemnej konkurencji – umierają lub zajmują niższą pozycję biosocjalną. Leśnicy ubiegają proces śmierci drzew pozyskując w trakcie wzrostu drzewostanu te drzewa, które posiadają „symptomy słabości". Dzięki temu ten cenny surowiec nie ulega rozkładowi, ale jest pozyskiwany i wykorzystywany do wielu praktycznych celów.
Leśnicy także wycinają drzewa opanowane przez grzyby lub owady, które mogłyby stać się zalążkiem „epidemii w lesie". W takiej sytuacji surowiec drzewny jest pozyskiwany w ramach tzw. cięć sanitarnych przygodnych. Pozwala to utrzymać las w dobrej kondycji zdrowotnej.
Każdy gatunek ma swój określony czas życia. Leśnicy nazywają go wiekiem rębności. Drzewa pozostawione dłużej niż wiek rębności umierają śmiercią naturalną i ulegają powolnemu rozkładowi. Leśnicy godzą z jednej strony zapotrzebowanie społeczeństwa na drewno, a z drugiej strony zachowują i ochraniają ekosystemy leśne w niepogarszającym się stanie. Dlatego leśnicy prowadząc gospodarkę leśną z jednej strony wycinają drzewa, zaś z drugiej część z nich pozostawiają do naturalnego rozkładu udostępniając tym organizmom, które tego potrzebują stare, martwe, dziuplaste drzewa.
Pozyskanie drewna jako odnawialnego źródła surowca drzewnego określone jest w planie urządzenia lasu nadleśnictwa na lata 2010-2019 i wynosi średnio rocznie 86 tysięcy m3 grubizny.
W ramach użytkowania ubocznego Nadleśnictwo hoduje i pozyskuje na plantacjach choinkowych choinki na potrzeby miejscowej ludności.
Najnowsze aktualności
Nauka pójdzie w las
Nauka pójdzie w las
W dniach 13 i 14 maja 2025 r. odbędzie się bezpłatne szkolenie pod hasłem „Nauka idzie w las” adresowane do nauczycieli szkół podstawowych i średnich oraz osób prowadzących edukację przyrodniczą.
Głównym organizatorem wydarzenia jest Wydział Agrobioinżynierii lubelskiego Uniwersytetu Przyrodniczego przy współudziale Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Lublinie, Zarządem Okręgu Ligi Ochrony Przyrody w Lublinie oraz lubelskim oddziałem Polskiego Towarzystwa Leśnego.
W celu rejestracji oraz znalezienia szczegółów odnośnie szkolenia zapraszamy na stronę internetową:
Nauka idzie w las – bezpłatne szkolenie
W pierwszym dniu szkolenia, po serii wykładów realizowanych w budynku Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie (zarówno stacjonarnie, jak i w formule on-line), uczestnicy zostaną przewiezieni do szkółki leśnej w Osmolicach na zajęcia terenowe, natomiast drugi dzień upłynie pod znakiem całodziennych warsztatów terenowych, które zostaną przeprowadzone w kompleksach leśnych Nadleśnictwa Janów Lubelski.
Celem projektu jest kształcenie kadry pedagogicznej w zakresie przyrodniczym ze szczególnym uwzględnieniem środowiska leśnego i jego bioróżnorodności (w tym roślin leśnych i związków występujących między nimi, obecności ptaków śpiewających i ich rozpoznawania po głosach z wykorzystaniem prostych aplikacji), zasobów przyrodniczych, roli leśnika w otaczającej przyrodzie oraz równoważenia w gospodarce leśnej funkcji gospodarczych i pozagospodarczych jakie pełnią nasze lasy. Dodatkowo nauczyciele i edukatorzy otrzymają gotowe scenariusze – inspiracje do samodzielnego prowadzenia edukacji przyrodniczo-leśnej.
Marszałek Województwa Lubelskiego,
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Lublinie
oraz Lubelski Kurator Oświaty.
Szkolenie realizowane w ramach projektu dofinansowanego ze środków NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie
z Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej. Wsparcia finansowego udzielił również JM Rektor UP w Lublinie oraz Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.