Wydawca treści Wydawca treści

Monitoring gospodarki leśnej

   

Wyniki monitoringu gospodarki leśnej za 2024 r.

a)    zapas grubizny brutto  -  9 898,17 tys. m3

b)    powierzchnia odnowień i zalesień- 158,84 ha

c)    powierzchniowa tabela gatunków panujących i klas wieku (Załącznik 1.)

d)    pozyskanie niedrzewnych produktów leśnych:

- nasion - 57,00 kg

- zwierzyny w OHZ "Hamernia"

  • jeleń - 23 szt.
  • sarna - 18 szt.
  • dzik - 17 szt.

- choinek 827 szt.

e)    produkcja sadzonek - 2 000 tys. szt.

f)     ogólna wielkość szkód spowodowanych przez czynniki abiotyczne - 17,26 ha

g)    powierzchnia zabiegów ograniczania foliofagów - 0,00 ha

h)   ilość ustalonych stref ochrony ostoi, miejsc rozrodu i regularnego przebywania ptaków - 21 szt.

i)    powierzchnia lasów referencyjnych - 1335,90 ha

j)    ogólna powierzchnia lasów o szczególnej wartości ochronnej - HCV oraz w rozbiciu na poszczególne elementy lasów HCV (Załącznik 2.)

k)    koszty prowadzenia gospodarki leśnej:

  • działalność podstawowa - 17 579 518,92 zł
  • działalność administracyjna - 8 973 847,93 zł
  • działalność uboczna - 102 162,50 zł

k)    pozyskanie drewna ogółem - 92 236,23 m3

l)     wielkość zatrudnienia ogółem - 58 etatów


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

„W gąszczu informacji. Nie błądź! Sprawdzaj”! - podsumowujemy pierwszy etap kampanii o dezinformacji w środowisku przyrodniczym

„W gąszczu informacji. Nie błądź! Sprawdzaj”! - podsumowujemy pierwszy etap kampanii o dezinformacji w środowisku przyrodniczym

Lasy Państwowe zakończyły pierwszy etap ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „W gąszczu informacji. Nie błądź! Sprawdzaj”! poświęconej dezinformacji w środowisku przyrodniczym i jej wpływie na klimat. To pierwsza tego typu kompleksowa kampania w Polsce. Teraz, zgodnie z zapowiedziami, czas na drugą odsłonę. O tym na jakie pytania odpowiedzą fact- checkerzy Instytutu Dyskursu i Dialogu zdecydują internauci.

Jak wynika z badań PBS przeprowadzonych na zlecenie Lasów Państwowych 21% Polaków uważa, że żeby pozyskać drewno nie trzeba wycinać drzew, 70% myśli, że lesistość Polski maleje, a ponad 40% nie wie lub nie wierzy w to, że wszędzie tam gdzie pozyskują drewno leśnicy sadzą nowe pokolenie drzew. A jak wynika z badań Eurostatu ponad 52 % Polaków błędnie wskazuje, że zmiana klimatu nie jest spowodowana przede wszystkim działalnością człowieka. Te dość zatrważające wyniki, a także mity, półprawdy i manipulacje na temat lasów, przyrody i klimatu masowo publikowane w Internecie stały się kanwą kampanii.

- Najnowszy raport „Information Integrity about Climate Science" autorstwa IPIE (International Panel on the Information Environment) wyraźnie wskazuje, że już nie tylko podważamy naukę ale i skuteczność i sensowności rozwiązań. Kryzys informacyjny wokół klimatu staje się zagrożeniem systemowym, porównywalnym z samym kryzysem klimatycznym. Boty, fałszywe ekspertyzy, narracje antytransformacyjne - wszystko to spowalnia polityki klimatyczne i wzmacnia społeczny opór wobec koniecznych zmian. Dlatego tak ważne jest przeciwdziałanie dezinformacji dotyczącej przyrody - mówi Adam Wasiak, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Kluczowym elementem kampanii były cotygodniowe publikacje fact-checkingowe przygotowane przez Fundację Instytut Dyskursu i Dialogu. Materiały – oparte na transparentnej metodologii i najbardziej pierwotnych, wiarygodnych źródłach – systematycznie prostowały najpopularniejsze mity i angażowały odbiorców do zadawania pytań i wysyłania obiegowych twierdzeń do zweryfikowania.

Działaniom tym towarzyszyła jednak fala ataków i zorganizowanego hejtu wymierzonego w ekspertów INDID.

Zweryfikowane mity pojawiały się co tydzień na dedykowanej kampanii stronie internetowej: www.wgaszczuinformacji.pl

- Kiedy publicznie prostuje się fałszywe tezy, trzeba liczyć się z presją – od natarczywych komentarzy po próby podważenia wiarygodności. Doświadczyliśmy tego podczas tej kampanii. Nie zmienia to jednak naszych standardów: każde twierdzenie weryfikujemy w oparciu o te same zasady – jawne, najbardziej pierwotne źródła i opisaną metodologię – mówi Filip Gołębiewski, prezes Zarządu INDID.

Zgodnie z zapowiedziami, to internauci zdecydują na jakie pytania odpowie druga odsłona kampanii. Wyboru dokonać można tutaj:
https://wgaszczuinformacji.pl/glosowanie/

- "W gąszczu informacji" to projekt dialogu, a nie monologu. Zapraszamy internautów do wskazywania tematów, a niezależni fact- chceckerzy ze wsparciem naukowców z partnerujących kampanii uczelni odpowiedzą rzetelnymi analizami i materiałami edukacyjnymi. Po wstępnej analizie widzimy, że najwięcej wątpliwości i pytań budzą kwestie klimatyczne. Z niecierpliwością czekamy na wyniki głosowania – zaznacza Olga Buczyńska, naczelniczka Biura Prasowego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

Aby pogłębić rozmowę o rzetelnej informacji, Lasy Państwowe uruchomiły podcast „W gąszczu informacji”, czyli cykl rozmów z naukowcami, praktykami i leśnikami. Dotychczas gośćmi podcastu byli dr hab. Łukasz Szurmiński, medioznawca z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Filip Gołębiewski, prezes zarządu Fundacji Instytut Dyskursu i Dialogu oraz st. bryg. Karol Kierzkowski rzecznik prasowy Komendanta Głównego PSP. Leśnicy już zapowiadają, że gościem kolejnego odcinka będzie prof. Andrzej Jagodziński - naukowiec, nauczyciel akademicki, leśnik, biolog i ekolog, profesor nauk leśnych, dyrektor Instytutu Dendrologii Polskiej Akademii Nauk w Kórniku, czy przedstawiciele NGO .

- Podcast pozwala wyjść poza bieżącą polemikę i w spokojny, przystępny sposób odpowiedzieć na pytania, które najczęściej wracają w publicznej debacie. Łączymy perspektywę ekspertów i praktyków, rozmawiamy nie tylko o przyrodzie i klimacie ale i o samych mechanizmach dezinformacji i o tym jak się przed nią obronić. Bo jak wskazują badania, większość z nas ma świadomość istnienia dezinformacji, ale uważamy, że wszyscy padają jej ofiarami, oprócz nas samych. Nasze rozmowy udowadniają, że to nie jest prawda – mówi prowadząca podcast Anna Choszcz-Sendrowska, rzeczniczka prasowa Lasów Państwowych.

Podcastu „W gąszczu informacji” można posłuchać tutaj:

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KM5zMJAK4sA&list=PLBbKNhOCo8W-fOZh4Y_mO1P14zEQ5QY-2

Spotify – https://open.spotify.com/show/5Ht4tMa9uRulhJHrhPlTPp

W debacie publicznej coraz częściej słychać, że integralność informacji o klimacie powinna stać się elementem odpowiedzialności instytucji publicznych, organizacji społecznych, mediów i biznesu. Lasy Państwowe, jako instytucja zarządzająca w imieniu obywateli 1/3 Polski, jaką stanowią tereny leśne, deklarują dalsze inwestowanie w edukację, przejrzystość danych i sprawną komunikację – tak, by wspierać decyzje oparte na faktach.

Partnerami kampanii są: Fundacją Instytut Dyskursu i Dialogu, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Leśnym Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie oraz Instytut Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Patronat medialny nad kampania objął „Dziennik Gazeta Prawna”.

Autor kampanii: Lasy Państwowe

Patronat: Dziennik Gazeta Prawna

Partnerzy: Instytut Dyskursu i Dialogu, Instytut Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Leśny Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego